17 aug 2020 - Învățământ

Organizaţia Salvaţi Copiii cere responsabilităţi reale pentru autorităţile locale şi consultarea elevilor, într-o scrisoare tehnică adresată Ministerului Educaţiei

Autor: Gabriel Pecheanu
Organizaţia Salvaţi Copiii cere responsabilităţi reale pentru autorităţile locale şi consultarea elevilor, într-o scrisoare tehnică adresată Ministerului Educaţiei

Salvaţi Copiii a trimis o serie de observaţii aduse proiectului de ordonanţă de urgenţă privind desfăşurarea noului an şcolar, printre care acordarea unei responsabilităţi reale autorităţilor locale şi consultarea reprezentanţilor elevilor în procesul decizional.

„Organizaţia Salvaţi Copiii atrage atenţia asupra necesităţii ca normele privind desfăşurarea noului an şcolar, în condiţii de siguranţă sanitară pentru elevi şi profesori, precum şi de acces nediscriminatoriu la educaţie, să fie lipsite de ambiguitate. Într-o scrisoare tehnică adresată Ministerului Educaţiei, experţii organizaţiei au formulat o serie de observaţii aduse Proiectului de Ordonanţă, printre care acordarea unei responsabilităţi reale autorităţilor locale şi consultarea reprezentanţilor elevilor, nu doar ai asociaţiilor de părinţi, în procesul decizional”, se arată într-un comunicat de presă remis MEDIAFAX.

Astfel, printre observaţii se numără cele privitoare la rolul autorităţilor locale: „Observăm că, în conformitate cu textul propus, consiliilor locale şi primarilor nu le revine un rol activ în procesul de analiză şi luare a deciziilor cu privire la modul de desfăşurare a activităţii didactice în unităţile de învăţământ preuniversitar, neputând considera că reprezentanţii autorităţilor locale în consiliile de administraţie ale şcolilor pot influenţa deciziile într-o măsură proporţională cu rolul şi responsabilităţile ce revin consiliilor locale faţă de infrastructura şi funcţionarea şcolilor, mai ales în contextul generat de pandemie. Constatăm că textul de lege propus nu include nicio referire la necesitatea sprijinirii copiilor din familii vulnerabile a căror participare şcolară depinde în mare măsură de intervenţia serviciilor de asistenţă socială ale administraţiei publice locale (consilii local şi primari). De asemenea, aceleaşi autorităţi, potrivit legii, trebuie să asigure condiţiile materiale şi financiare necesare bunei funcţionări a instituţiilor de educaţie, iar în acest context al pregătirii revenirii copiilor în şcoală în siguranţă sanitară, rolul autorităţilor locale devine esenţial. Această diminuare a rolului consiliilor locale în procesul decizional este în contradicţie cu declaraţiile anterioare ale autorităţilor”, se precizează în comunicat.

De asemenea, referitor la regula fundamentală a distanţării fizice, se menţionează că distanţa fizică să fie de minim 1,5 m, iar în anumite condiţii de 2 m, în Raportul Guvernului privind măsurile pentru deschiderea şcolilor şi alegeri, prezentat miercuri, 12 august, în plenul reunit al Parlamentului, se menţionează aceeaşi distanţă fizică minimă de 1,5 m între oricare două persoane şi asigurarea a minimum 4 m2 suprafaţă/ persoană pentru orice eveniment ori proces electoral, însă, în acelaşi raport, Guvernul permite şi recomandă ca, în cazul elevilor, distanţa minimă să fie doar de 1 m, contrar recomandărilor transmise de INSP şi de toţi specialiştii din domeniul sănătăţii şi contrar tuturor studiilor care indică aceeaşi rată de transmitere a noului coronavirus printre copii.

„Luând în considerare exemplele pozitive din alte ţări (Franţa, Uruguay, Japonia, Danemarca, Coreea de Sud), dar şi experienţele negative ale altor state în care copiii au revenit la şcoală fără reducerea efectivului de elevi la clasă şi fără impunerea vreunei distanţări ceea ce a determinat propagarea cu uşurinţă a noului coronavirus (Israel, Suedia), propunem introducerea unui articol nou. Organizarea procesului educaţional se va realiza cu respectarea unei distanţe minime de 1,5 m între elevi, unităţile de învăţământ putând adopta sistemul rotaţional, prin împărţirea corespunzătoare în grupe de 10-15 elevi a efectivelor şcolare. Organizaţia Salvaţi Copiii a reiterat necesitatea urgentării unui ghid comprehensiv care să ajute şcolile să decidă asupra soluţiilor optime de începere a anului şcolar în funcţie de mai mulţi factori, dincolo de contextul local al incidenţei şi transmiterii COVID-19: spaţiile disponibile şi gradul de aglomeraţie al şcolii, distanţa parcursă şi modul în care elevii şi cadrele didactice ajung la şcoală, condiţiile igienice din unităţile de învăţământ (accesul la apă şi canalizare) etc”, mai transmite organizaţia Salvaţi Copiii.